nady

Canoeing the Colorado River

Publicerad 2013-10-28 08:03:00 i Allmänt, San Diego,

Precis hemkommen från helgens utflykt och är såååå trött, men har mycket kul att berätta. Som rubriken lyder var jag alltså iväg och paddlade i denna mäktiga flod. Det började i fredags då vi körde i fyra timmar från San Diego till Walters Camp där första natten spenderades. Min lilla hemlighet är att jag aldrig, vad jag kan minnas, campat eller sovit i tält. I know, låter otroligt men det har liksom inte blivit av. Nu skulle vi dessutom sova ute, så ni kan förstå att jag kände mig en aning nervös inför detta. Men att sova under stjärnhimlen var hur häftigt som helst och jag såg ett flertal fallande stjärnor. Här är min mysiga sovplats:
 
 
 
Så fort solen gick upp nästa morgon, lastade vi på alla våra grejer i kanoterna och började paddla längs floden. Här är min kanotpartner Annie:
 
 
I en kanot så sitter en person där fram och en där bak. Personen där fram ansvarar för större delen av paddlingen, medan personen där bak också paddlar men även styr kanotens riktning. Vi provade båda platserna, men insåg snabbt att det funkade bäst om hon satt fram och jag satt bak. Annie har nämligen en enorm kraft i armarna och kände att hon inte fick paddla tillräckligt när hon provade att sitta där bak, medan jag kände mig obekväm där fram eftersom jag inte kunde kontrollera båten på samma sätt.
 
Efter 7 miles (1 mile = 1.61 km) paddlade vi in till land för att äta lunch. Vi besökte även The Miners Cabin, som har en intressant historia bakom sig. För länge sen levde en man som var rasistisk och därför dödade en indian som vandrade förbi. Som följd var mannen tvungen att fly och hamnade på denna plats mitt ute i ingenstans där han byggde sig en hydda. Han skaffade sig även en mail order bride, men hon insåg snabbt att mannen var galen och ville inte leva med honom. Längs Colorado River åkte det på den tiden ett gäng ångbåtar fram och tillbaka och via en av dessa lyckades hon så småningom fly. Minns inte historiens detaljer, men något åt det hållet :)
 
 
Sedan vandrade vi upp för ett berg för att ta lite bilder.
 
 
 
 
En jobbig sak var dock att mina linser började krångla. Jag hade nämligen sovit med dem under natten och detta var ett BIG mistake. De blev torra som russin och ville ploppa ut ur ögonen varje gång jag blinkade. Enda lösningen var att ta på sig de gamla goda pilotglajjerna. Inte van vid att bära dessa utomhus, men det funkade bra förutom att jag blev bländad av den staraka solen.
 
 
 
Givetvis paddlar man i bling bling ;)
 
 
 
 
På platsen där den andra natten spenderades hittade vi en amerikansk flagga mitt ute i ingenstans. Asså de är ju överallt haha!
 
 
Vi råkade även stöta på en tarantula (varning - äcklig bild), vilket var lagom läskigt med tanke på att vi skulle sova på marken.
 
 
För att lugna nerverna bestämde vi oss för att sätta en hink över den, men på morgonen när vi lyfte hinken var spindeln borta. Den hade lyckats gräva sig ut och det enda spår den lämnade efter sig var en död skalbagge som den tuggat på. UUUUSCH!
 
Till skillnad från första natten då vi somnade till prärievargarnas harmoniska ylande, fick vi andra natten ligga och lyssna på vildåsnornas inte lika vackra skrik. Haha det lät så roligt. Men vi sov iaf gott den natten, mest för att vi var så sjukt trötta efter att ha paddlat 16 miles under dagen. Nästa morgon gav vi oss ut på floden igen.
 
 
Inte att förglömma de underbara badstunderna vi hade båda dagarna. Det var nämligen så sjukt varmt att vi inte kunde hålla oss. Vi knöt ihop kanoterna och hoppade i vattnet!
 
 
 
Efter att ha paddlat totalt 32 miles under helgen, avslutade vi resan och körde hem. Viktigt att ta coola pose pics i bilen ;) 
 
 
Jag är så glad att jag åkte på denna resa. Jag har haft sjukt kul och är även stolt över min fysiska prestation med tanke på all paddling. Har dock en rejäl träningsvärk i armar och axlar nu hehe :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv