nady

Fall semester

Publicerad 2013-09-24 02:01:00 i Allmänt, San Diego,

Helgen flög förbi så fort! House party och utgång i fredags, grillning vid stranden i lördags och sedan pool party i söndags. Måndagar är dock mina obligatoriska pluggdagar så har tvingat mig själv att sitta inne och nöta, trots det fina vädret :( Tänkte ta och berätta om kurserna som jag läser den här terminen, för de som är intresserade av den akademiska delen av detta utbyte. Jag läser på SDSU (San Diego State University) som är det största universitetet här i San Diego. Det finns många utbildningar och därmed många kurser att välja mellan. Dock har de inte så många energikurser som är min inriktning hemma i Sverige, så jag valde electrical engineering som min major. Eftersom jag dock har valt att inte bo vid skolan utan i Pacific Beach istället (helt klart värt), så ordnade jag mitt schema så att jag endast behöver vara i skolan på tisdagar och torsdagar och därmed har långhelgen på mig att göra roliga saker. Det är riktigt nice, men nackdelen är väl att jag fick välja bort vissa bra kurser som gick på måndagar, onsdagar och fredagar. Hur som är jag nöjd med de kurser jag till slut valde!
 
Kurserna jag läser inom electrical engineering är Electrical Energy Conversion och Power System Analysis. Den första krockar lite med saker som jag redan har läst, men går igenom lite nya grejer också. Den andra är helt ny för mig och rätt svår faktiskt. Men läraren är jättebra och gav oss till och med en extra credit för han hade så dåligt samvete över mängden plugg som kursen kommer kräva. Man tackar och tar emot haha! En credit motsvarar förresten 2 högskolepoäng och kurserna ovan, som för övrigt sträcker sig över en hel termin, är på 3 credits var.
 
Jag läser även en kurs som heter Solid Modelling, vilket är Computer- aided design och den är på 2 credits. Inte en jättesvår kurs och jag tycker det är kul att modellera, så jag är glad att jag kom in på den kursen. Den är nämligen jättepopulär så när jag skulle registrera mig var den redan full. Det man kan göra då är att man går till första lektionen och crashar kursen. Trots att det endast fanns 5 extra kursplatser och vi var ca 20 crashers, så lyckades jag få den. Weeei! :D
 
Sist men inte minst läser jag Spanska för nybörjare som är på 4 credits. Många i klassen har dock haft spanska i high school och kan redan det mesta, så jag är ju långt ifrån bäst i klassen men det har gått bra ändå hittills. Många likheter med franskan som jag kan en del av från gymnasiet.
 
Utöver detta tar jag även en surfingkurs via skolan, som jag nämnt tidigare. Den är visserligen på 1 credit, men jag tar den bara för att det är kul ;)
 
Totalt läser jag alltså 14 credits. I USA räknas 12 credits som heltidsstudier men de flesta läser mellan 12 och 15.
 
Mycket text i detta inlägg haha, hoppas ni orkar läsa. Som slutsats kan jag säga att jag gillar mina kurser. De är tillräckligt utmanande för att mina hjärnceller inte ska bli alltför slappa, men inte så pass svåra att jag måste plugga hela tiden. Gillar även campuset. Det är visserligen enormt och det tar en stund att gå mellan lektionerna, men sjukt fint! Vet ännu inte hur mycket av det jag läser som jag får räkna in i min utbildning hemma. Innan jag kom hit var jag lite stressad för det var sååååå viktigt för mig, men nu bryr jag mig inte lika mycket om det. För mig som aldrig varit på någon längre resa tidigare är det mycket mer värt att kunna träffa nya intressanta människor och uppleva nya saker! :)
 
Här är en bild jag tog på skolan :)
 
 
 

Kommentarer

Postat av: carro

Publicerad 2013-09-24 08:45:52

vad kul att läsa lite längre tycker jag! Låter helt awesome, man lever bara en gång:)!

Postat av: Sofie L

Publicerad 2013-09-24 11:16:28

Tack för läsningen. Det är roligt att höra om ditt liv!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv