nady

Russia part 3

Publicerad 2013-02-21 22:43:00 i Allmänt,

Vi kollade på den ryska filmen Stilyagi, som handlar om en ungdomskultur under Soviettiden som utmärkte sig med färgglada kläder och intresse för amerikans jazzmusik. Det anordnades därför en fest för oss med samma tema.
 
 
 
 
Vi passade även här på att utforska utelivet :)
 
 
 
Ekaterinburg är bland annat känt för att vara staden där den sista ryska tsarfamiljen mördades. På platsen där detta skedde har det ny byggts en katedral.
 
 
Vi besökte även Ganina Yama, vilket är platsen dit kropparna fördes efter avrättningen. Där har det nu byggts sju stycken kapell, ett för varje familjemedlem. Här är ett av dessa:
 
 
Ekaterinburg ligger nära gränsen mellan Asien och Europa. Givetvis passade jag på att ha en fot i varje världsdel.
 
 
 
Som de flesta vet hände det en mycket intressant grej ca. 200 km från där vi höll hus. En meteorit bestämde sig nämligen för att landa där. Själv märkte jag inte av det och det var inte förrän jag fick en massa sms hemifrån med frågan om jag levde, som jag insåg hur stort det var. 70 % av alla skämt på 9gag handlar till och med om detta.
 
För att sammanfatta resan, så kan jag säga att den var awesome. Det är kul att åka iväg till ett annorlunda ställe och få lite perspektiv. Även jag, som ändå är uppvuxen med den ryska kulturen, kände att jag lärde mig en massa nya saker. Åk dit vettja! :D
 
Förresten så insåg jag precis hur dåliga mina kamerabilder blir på datorn. Ska försöka införskaffa en ny kamera inför mitt nästa äventyr. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv